Bashi banar vägen

En intervju med Bashi om deras upplevelse av vår hbtqi-certifiering.

Våren 2023 fick vår kära medarbetare Pom Sandhagen möjligheten att HBTQI-certifiera företaget Bashi, en digital tjänst som hjälper vårdsökande att hamna rätt direkt.

I deras värdegrund strävar de efter lika vård för alla och har med detta sagt försökt inkludera så många minoritetsgrupper som möjligt, bland annat genom att erbjuda sina tjänster på 10 olika språk. Att lära sig och förstå mer om HBTQI var därmed en naturlig väg för att nå närmare deras värdegrund.

Vi ställde Bashi tre frågor där de sammanställt svaren från samtliga medarbetare.

Varför sökte ni er till oss?

– Vår värdegrund är strävan efter lika vård för alla. Vi jobbar med inkludering av olika minoritetsgrupper. Därför finns Bashi.se exempelvis på 10 olika språk idag. Vi vill vara en del av Hbtqi communityn för att närmare nå vår värdegrund. Vi behöver lära oss mer och förstå för att bli bättre.

Vilka moment tog ni med er mest av?

– Allt! Bland annat vår basala kunskap, exempelvis genom begreppsquizet. Utbildningen gav utrymme för mycket reflektioner enskilt och i grupp kring olika delar. Vårt reflekterande beteende kring inkluderingsfrågor förbättrades. Vi pratar fortfarande om vår upplevelse med vår underbara handledare, Pom Sandhagen, som hade tålamod med oss. Det var högt i tak under utbildningen, undervisande och på rätt nivå för oss.

Nulägesanalysen var också riktigt bra för oss. Man kan ofta tro att ”ja men vi har det bra”, men djupdyker man så finns det givetvis flera utvecklingsområden. Vi konkretiserade dessa tillsammans, vilket var superbra. Vi är tex mer medvetna om våra egna normer i gruppen och hur det påverkar andra vi möter.

Hur har ni fortsatt valt att arbeta med att upprätthålla certifieringen?

– På bashi.se finns medicinska symptomflöden som guidar patienten inom vården. Idag har vi enstaka genuskategoriserade symptom för att benämna det biologiska könet. Det har varit en stor utmaning att balansera det medicinska men också vara inkluderande och genusneutrala. Dessutom är det en utmaning när vi ska vara genusneutrala på olika språk. Vi jobbar intensivt på lösningar för den balansen och tar gärna in input och rekommendationer utifrån för att bli bättre.

Vi försöker fortbilda nyanställda med hjälp av material från webbutbildningen och delar med oss av våra erfarenheter kring den. Det fräschar även upp vår egen nuvarande kunskap.

Vår fina handlingsplan sitter givetvis också upphängd i vår lokal. Den är vi stolta över och påminner oss dagligen om vad vi strävar efter!

Kontakta oss!










700+

hbtqi-certifierade verksamheter

200+

uppdrag per år

70+

års erfarenhet