Pinkwashing är ett komplext ämne som har fått mer uppmärksamhet under de senaste åren, och det är viktigt för oss att ha en nyanserad förståelse för dess effekter på HBTQI-samhället.

Vi frågade Karl Yves Vallin, vd för RFSL Utbildning, om hans syn på pinkwashing.

Hur påverkar pinkwashing HBTQI-samhället? Kan du ge ett exempel på pinkwashing i samhället?

För det första är det viktigt att definiera begreppet Pinkwashing. Medan olika definitioner existerar, syftar Pinkwashing vanligtvis till när företag påstår sig vara engagerade i en orsak, såsom HBTQI-rättigheter, men ger lite eller inget bevis på ett sådant engagemang. Istället drivs deras handlingar endast av ekonomisk vinning eller önskan att förbättra sitt varumärkesbild.

Många företag har setts utnyttja initiativ som Pride för ekonomisk vinning genom att ändra sina logotyper till regnbågen under Pride-månaden, introducera regnbågsrelaterade produkter endast under den perioden, eller sponsra Pride-evenemang endast för varumärkesändamål. Denna strategi kan vara frustrerande för HBTQI-samhället, eftersom de används för tokenism utan något genuint engagemang från företaget.

I praktiska termer kan dock definitionen av “lite eller inget bevis” och gränserna för Pinkwashing vara otydligare. I den globala nord där HBTQI-rättigheter generellt sett respekteras och stöds av samhället och regeringen, är det lättare att vara idealistisk och avvisa sponsring från företag som endast är intresserade av att använda Pride för varumärkesändamål.

I den globala södern, där regeringarna vanligtvis är de främsta förtryckarna av HBTQI-rörelser och icke-statliga organisationer, kan gränserna för vad som är acceptabelt Pinkwashing vara otydliga. Till exempel kan en icke-statlig organisation inte ha något annat val än att acceptera sponsring från företag som är kända för Pinkwashing i den globala nord. Även om de vet att det endast är för varumärkesexponering behöver de fortfarande göra det eftersom det är den enda källan till inkomst för att hjälpa deras existens eller finansiera någon kritisk initiativ som vanligtvis inte får någon sponsring eller bidrag, som att hjälpa HBTQI-flyktingar att ha råd med en advokat och rädda sina liv i vissa länder.

I vissa länder kan till och med att ha en regnbågslogotyp under en månad anses vara en representation. Det reser frågan om det är acceptabelt att acceptera företagsgesterna för “det större goda” eller om det är bättre att ha något än inget. Det är viktigt att erkänna att det att leva i den globala nord ger oss mer privilegier att vara idealistiska och avvisa pinkwashing i jämförelse med andra delar av världen.

Vilka är några sätt som företag kan stödja HBTQI gemenskapen utan att tillgripa pinkwashing?

Även om det är förståeligt att företag också behöver få avkastning på sin investering i HBTQI rörelsen, anser jag att det är avgörande för företag att ha en äkta och genomtänkt strategi och avsikt att stödja HBTQI gemenskapen. Genom att vidta meningsfulla åtgärder för att stödja gemenskapen kan företag inte bara bidra till att göra en positiv påverkan och visa sitt åtagande för jämlikhet och inkludering, utan också vara lönsamma genom att dra nytta av initiativ för jämlikhet och inkludering.


Företag kan visa ett äkta åtagande för att stödja HBTQI gemenskapen genom att vidta meningsfulla åtgärder bortom att helt enkelt använda gemenskapen för marknadsföring eller försäljningsmöjligheter. Ett sätt att göra detta är att stödja HBTQI orsaker bortom Pride-månaden. En annan viktig åtgärd är att skapa en inkluderande arbetsmiljö för HBTQI anställda genom att erbjuda lika förmåner och skydd, tillhandahålla känslighetsträning för alla anställda och främja HBTQI anställda till ledande befattningar.


Företag kan också använda sin plattform för att förespråka för HBTQI rättigheter genom att förstärka rösten för HBTQI personer och organisationer och genom att stödja politiska och sociala initiativ som främjar HBTQI rättigheter. Att donera till HBTQI organisationer är ett annat konkret sätt för företag att bidra till gemenskapen och stödja viktigt arbete som görs för HBTQI individer.

Paraplyer i regnbågens färger

Många företag har setts utnyttja initiativ som Pride för ekonomisk vinning genom att ändra sina logotyper till regnbågen under Pride-månaden, introducera regnbågsrelaterade produkter endast under den perioden, eller sponsra Pride-evenemang endast för varumärkesändamål. Denna strategi kan vara frustrerande för HBTQI-samhället, eftersom de används för tokenism utan något genuint engagemang från företaget.”

– Karl Yves Vallin

Hur kan vi använda utbildning och opinionsbildning för att öka medvetenheten om pinkwashing och dess effekt på HBTQI-gemenskapen?

För att främja en större förståelse för pinkwashing och dess effekt på HBTQI-gemenskapen kan utbildning och opinionsbildning vara kraftfulla verktyg. För det första kan utbildning hjälpa till att informera människor om begreppet pinkwashing, dess definition och hur det kan vara skadligt för HBTQI-gemenskapen.

Detta kan uppnås genom offentliga kampanjer, online-resurser och utbildningsprogram på skolor och universitet.

För det andra kan opinionsbildning användas för att uppmuntra människor att ta positiva åtgärder mot pinkwashing. Detta kan inkludera att främja och stödja HBTQI-organisationer som är transparenta och autentiska i sitt stöd för gemenskapen, uppmuntra människor att vara diskriminerande när de hanterar företag som engagerar sig i pinkwashing, samt att förespråka lagstiftning som håller företag ansvariga för sina handlingar.

Gratis event om Pinkwashing!

Intresserad av att lära dig mer? RFSL Utbildning arrangerar ett event för att diskutera Pinkwashing och företagsansvar. Registrera dig idag!

Datum: 9 maj 2023 – Tisdag

Evenemangstid: 18:00 – 20:00

Adress: Mälarpaviljongen – Norr Mälarstrand 64, Stockholm

Missa inte detta tillfälle och registrera dig redan nu: ANMÄL DIG HÄR!